Teoretisk utbildning krävs för alla personer i fartygens bemanning eftersom fartygen går i passagerarfart. Det är oftast lättare att rekrytera nautiskt befäl än teknisk personal. Utbildningen ges vid tre olika skolor i landet (Sjöfartshögskolan i Kalmar, Chalmers Tekniska högskola i Göteborg samt Sjöskolan Beckholmen i Stockholm).
Kunskapen om att driva ångfartygstrafik kräver också så kallad sjötid. För att bli kunnig i yrkets alla delar krävs att man börjar arbeta till exempel som eldare, sedan biträder maskinchefen för att därefter mönstra upp till förste maskinist. I praktiken behövs alltså en kombination av formell (teoretisk) utbildning och praktiskt arbete ombord för att klara uppgiften. För att arbeta som befälhavare ombord krävs en liknande kombination av teori och praktik. Utbildningen som betecknas Fartygsbefäl klass 7 är det teoretiska minimum som fordras. Till det kommer kunskapen och praktiken (till exempel i sjötid) som gör att respektive befälhavare lär sig sitt speciella fartyg. Utan att ha lärt sig yrket genom mångårig erfarenhet är det svårt att uppnå rätt kompetens.
Vanligen överförs kunskapen till intresserade och kunniga i den yngre generationen. Det gäller för alla delar av driften från eldare, maskinchef, befälhavare, skeppspojkar, med flera. Det finns i dag en medvetenhet om att kunskapen måste traderas så att man även i framtiden ska kunna bedriva samma verksamhet. Samtidigt finns en del problematik som gäller bemanning, till exempel vad gäller Transportstyrelsens föreskrifter.
Det finns även ekonomiska hinder för att bibehålla kompetens inom ångfartygsområdet, bland annat beroende på att fartygen är dyra i drift. Teknikutvecklingen har inneburit att helt andra tekniska lösningar gäller även för mindre fartyg. I korta drag kan sägas att det antal personer som kan livnära sig enbart på att köra ångfartyg är mycket litet. Ett hinder är också att maskinchefer och befälhavare i dag ofta tillhör en äldre generation.
Flera organisationer är inriktade på ångbåtar och ångfartygstrafik. För i stort sett alla fungerande ångfartyg finns olika vänföreningar. Sällskapet Ångbåten i Göteborg är till exempel en stor förening som sedan 1960-talet engagerar sig i ångaren Bohuslän. Sveriges Ångbåtsförening (SÅF) är en riksomfattande paraplyorganisation för mindre ångbåtar. På olika platser finns lokala föreningar runt ett specifikt vatten; som exempelvis Föreningens Runns ångbåtar eller Siljans fartygsförening. Det finns även olika diskussionsforum på webben.
Utöver föreningar och ideella organisationer har även en del offentliga institutioner intresse av att verksamheten med ångfartyg kan fortsätta, till exempel Statens maritima museer, Arbetets museum och Riksantikvarieämbetet. Även lokala och regionala museer har intresse för frågan. Några sådana exempel är Göteborgs Sjöfartsmuseum som äger Färjan 4, Eskilstuna museer som äger ångslupen Gerda eller Kulturparken Småland som bedriver trafik med ångaren Thor.
Det finns i dag viss efterfrågan på utbildning riktad mot fartygsdrift med ångfartyg. Några högskoleutbildningar finns att tillgå, bland annat Traditionsfartyg Ånga och Traditionsfartyg 750 Ånga. Tack vare Arbetslivsmuseernas samarbetsråd och Sveriges Ångbåtsförening är kunskapen om äldre tekniska system bevarad, inte minst genom de utbildningar som arrangeras i regi av Sveriges Ångbåtsförening.