Det stora intresset för hållbarhet, textila tekniker och hantverk går hand i hand med intresset för naturlig färgning. Numera används kemikalier sparsamt i färgningsprocesserna, de skadliga metallsalter som användes förr har fasats ut.
Idag tillämpas en mängd olika färgningsmetoder, vissa är traditionella, vissa härrör från andra kulturområden medan andra har utvecklats genom experimentella metoder. Reservagetekniker för mönstring av garner och tyger kombineras ofta med naturlig färgning. Ikat innebär mönstring av garner och Shibori innebär olika mönstringstekniker för tyger. Ecoprint är en annan metod där avtryck med växter med mera bildar mönster på tyg.
Det finns också ett växande intresse för att odla egna färgväxter idag.
De flesta färgämnen som vi har möjlighet att samla in i naturen, ger gula till brunaktiga färger. Inom det röda färgområdet är krapprot och koschenill de viktigaste färgämnena. De är vi hänvisade till att köpa. Det enda riktigt blå färgämnet inom hela det naturliga färgområdet är indigo. Indigo extraheras ur olika indigobärande växter, exempelvis vejde och indisk indigo (Indigofera tinctoria). Indigo liksom krapp och koschenill är färgämnen som importeras.
Inom den traditionella färgningen har det mest färgats ull och ylle medan lin har färgats i begränsad omfattning och då med garvämnesrika växter, exempelvis ljung. De huvudsakliga färgningsmetoderna är betfärgning och kypfärgning.
Betfärgning
Betfärgning är den dominerande metoden. Den kan delas upp i momenten betning samt extraktion och färgning.
Betning
Det vanligaste betmedlet är alun, ett mineralsalt som använts i flera tusen år. Betning innebär att väl tvättat ullmaterial behandlas i ett bad med alun under uppvärmning i cirka en timme. Därefter sköljs det och är redo för färgning. Syftet med betningen är att få färgämnet att fästa på ullmaterialet på bästa sätt och att få färgen hållbar. Ibland kombineras alun med vinsten som är ett svagt surt ämne, en biprodukt vid vinframställning.
Färgbadet förbereds genom extraktion av färgämnet. Om det färgbärande materialet är torkat så blötläggs det och värms/kokas så att färgämnet frigörs. För grövre färgmaterial, till exempel bark, krävs längre värmningstid än för löv och örter.
Efter extraktionen silas vanligtvis färgmaterialet bort och färgningen kan påbörjas. Det betade materialet färgas under uppvärmning i en timme eller längre innan det tas upp, sköljs och tvättas.
Textilmaterialets ursprungsfärg har betydelse för slutresultatet. Färgat material kan överfärgas med andra färger och/eller nyanseras med järnvitriol eller milda basiska ämnen som till exempel pottaska.
Kypfärgning/indigofärgning
Kypfärgning är en helt annan färgningsmetod som enbart tillämpas vid indigofärgning. Kyp kommer av det tyska ordet för ’kärl, balja’. Vid kypfärgning behöver inte materialet betas.
Indigo är namnet på det blå färgämnet som extraheras ur indigobärande växter. Extraktionsprocesserna är omständliga och tidskrävande.
I Sverige odlades och användes vejde. Under 1600-talet började indigo från Indien att importeras till Europa. Den kom succesivt att konkurrera ut vejden på grund av dess höga färgkoncentration. Sedan slutet av 1800-talet har syntetiskt framställd indigo använts, färgad med en enkel och snabb färgningsprocedur. Naturlig indigo har varit svår att få tag på under det tidiga 2000-talet, men går nu att köpa från olika länder.
Idag finns ett stort intresse för indigofärgning med naturliga metoder, och kunskapen håller på att återerövras tack vare en handfull personers hängivna arbete med inventering, utveckling och förmedling av färgningsmetoder från områden med levande färgningstraditioner.
Indigofärgning
För att indigon ska bli löslig och fungera krävs basiska tillsatser som ger badet ett högt pH-värde. Vanligtvis används släckt kalk. Dessutom krävs ingredienser som bidrar till att en jäsningsprocess, en alkalisk reduktion, startar. Traditionellt användes vetekli och urfärgad krapp till detta, i nyare metoder kan frukt, fruktos eller henna användas.
Indigobadet behöver ofta flera dagars tillsyn med upprepade omrörningar, vilopauser och justeringar av basiska och reducerande ämnen innan det är klart för färgning.
Färgningen sker genom upprepade doppningar med oxidering/luftning emellan. Oxideringsprocessen är viktig eftersom det är i det skedet som indigon fäster vid materialet. När färgningen är klar är det viktigt att materialet tvättas väl och sköljs i svagt ättiksbad.