Ranavävning

Rana är en tjock randig ylleväv, vävd i tuskaft. I dag är ranan ofta en väggbonad, men historiskt har den främst använts som täcke och som lager på kåtans tältduk.

Geografiskt läge: Tornedalen i Sverige, men förekommer över hela Nordkalotten.

Ranor vävda i Pajalatrakten. Den röda ranan är vävd i mönstret Carmen av Anna Johdet omkring 1980. Foto: Monika Luiksaar Lund.

Rana är en tjock randig ylleväv, vävd i tuskaft där inslaget döljer varpen. Ordet rana har sitt ursprung i finskans raanu och det samiska ratnu. I Norge kallas den för grene, men även radno används. Skoltsamer brukar termen ranna. Ranan hör hemma på Nordkalotten som breder ut sig från Norge, över Sverige och Finland bort till skoltsamerna på Kolahalvön i Ryssland. Många grupper räknar ranan som sin, till exempel samer, tornedalingar, kväner och lantalaiset.

Ranor har vävts sedan åtminstone 600-talet och har gått från att vara ett bruksföremål till ett prydnadsföremål. Ursprungligen vävdes ranan av nordnorska sjösamer på en stående varptyngd vävram, men över tid övergick många till att väva den i vävstol.

Förr användes ranan som täcke och när den blev utnött användes den som ytterligare ett lager på kåtans tältduk, eller för att täta ytterväggen i kojan, stugan, eller i båten. De som levde vid kusten använde den vid sjöfärder att sova på eller under. I nödfall kunde den också spännas upp som segel. Idag pryder ranan väggarna i många hem och offentliga lokaler och inspirerar till konstnärlig verksamhet.

Ranor som extra lager över tältduken på kåta i Kautokeino. Foto: RiddoDuottarMuseat (CC BY-NC-ND).

Beskrivning

En rana har tre stadkanter, varav en utgörs av ett band som vävs vid varpningen; inslaget är tjockt och löst tvinnat. Vävramen hade sin givna plats i forna tiders bostäder, eftersom den var enkel att tillverka och använda, enkel att sätta upp och plocka ner och lätt att ta med vid förflyttningar. Man vävde utomhus på sommaren eller inomhus övrig tid av året.

Att väva i stående vävram innebär att varpen sätts upp till bara en väv. Varpen är av ull, hårdare spunnen än inslaget som är av grövre, löst spunnen ull. Väven inleds med ett vävt band, en så kallad startbård. Vid vävningen av bandet lämnas den blivande ranans varptrådar i hela sin längd hängande från bandets långsida. Startbården spänns upp överst vågrätt på vävramen, varptrådarna binds fast buntvis i varpstenar och bildar ett skäl. Därefter börjar vävningen av själva ranan. Väven får på så sätt tre stadkanter: bandet i överkanten och de lodräta kanterna på ranans båda sidor. Ranan förses slutligen med fransar i nederkanten. Ranor vävda i vävram är oftast symmetriskt och sparsamt randade i ullens naturfärger. En och annan rand med färgat garn kan också förekomma.

Pågående väv i Husflid, Manndalen, Norge. Foto: Monika Luiksaar Lund.

Att väva ranan i vävstol innebär att varpen är av bomullstråd eller lin, som spänns hårt. Varpen är lång, uppåt 40 meter och rullas mellan två tvärgående rullar i vävstolens båda ändar. Ett litet mellanrum lämnas mellan varje ny väv. Vävarna tas ner först när hela varpen är förbrukad. Inslaget består av två eller tre tunna trådar ullgarn. Ranan är hårt slagen. Ranor vävda i vävstol är ofta friare randade och har färgrika associativa kompositioner. Ofta namnges de.

Ränderna i en rana är inte ränder på måfå, utan ranan är en berättelse om norrsken och isiga novembernätter, om hemgården, hjortronmyren och drömmen som aldrig blev verklig. Ranorna är laddade med upplevelser, minnen och känslor. De tornedalska ranorna har fått namn på meänkieli som Taikayö (Förtrollad natt), Satumaa (Sagolandet), Vedenvälkettä (Vattenblänk), Karhun tanttsi (Björndans) och förstås Rönnen (Pihlaja), ett av de vanligaste motiven för ranor.

Ranatvätt i sjön Pentäsjärvi, Pajala. Foto: Monika Luiksaar Lund.

Ranatvätt i sjön Pentäsjärvi, Pajala. Ranan på bilden heter Unikukka (blomman ’sömntuta’) och är vävd i pajalatrakten. Foto: Monika Luiksaar Lund.

Historik

Ranan hör hemma på Nordkalotten som breder ut sig från Norge, över Sverige och Finland bort till skoltsamerna på Kolahalvön i Ryssland.

Konsten att hantera ull, spinna den till en tråd och väva i vävram kom förmodligen till nordliga Europa på 500-talet f. Kr. Den äldsta vävda kantbården har hittats i Tegle i västra Norge. Huruvida den hörde till en rana framgår inte. Norska sjösamer har dock vävt ranor sedan åtminstone 600-talet.

Ranorna användes som betalnings- och bytesmedel och blev så småningom också en viktig inkomstkälla. Det framkommer av skattelängder från 1500-talet och framåt att skatt ibland erlades i form av ranor och att ranan var en efterfrågad handelsvara. Ranor köptes även av de som levde söder om Nordkalotten.

När en rana blev utnött kunde den användas den som ytterligare ett lager på kåtans tältduk. Foto: RiddoDuottarMuseat (BY-NC-ND).

När en rana blev utnött kunde den användas som ytterligare ett lager på kåtans tältduk. Foto: RiddoDuottarMuseat (BY-NC-ND).

Exempel på ranor från 1900-talet från samlingarna på Ájtte, Svenskt Fjäll- och Samemuseum. Ranan längst till vänster användes på Sameskolan i Jokkmokk, och är förmodligen vävd i vävstol. Grundfärgen är vit med ränder i rött, gult, vitt och grått eller brunt. Den beiga och bruna ranan i mitten kommer från Idivuoma i Karesuando och är vävd på vävstol. Ranan längst till höger kommer även den från Sameskolan i Jokkmokk och är troligen vävd på stående vävram. Den är vit med ränder och mönster i brunt, vitt, grått och rött. Klicka på bilden för att läsa mer om dessa ranor och se fler ranor från museets samlingar på webbplatsen Kringla. Foto: Ájtte, Svenskt Fjäll- och Samemuseum.

Vävningen rationaliserades så småningom, både vad gäller spinning av ullen och en mer effektiv vävning i vävstol, men vävramen fanns kvar och användes parallellt. Allteftersom levnadsförhållandena förändrades gick ranan från att vara ett bruksföremål till en form av textilkonst.

Fram till början av 1900-talet rörde sig befolkningen på Nordkalotten fritt över nationsgränserna i öst-västlig riktning. Andra världskriget innebar en påtaglig förändring där nationer och nationsgränser var avgörande. Tyskarnas reträtt från Sovjet västerut mot norska kusten, innebar stor förödelse, särskilt i Finland och Norge. Ranavävandet i Finland, Norge och Ryssland upphörde nästan helt. Det neutrala Sverige påverkades inte på samma sätt.

I Norge bidrog folklivsforskaren Martha Hoffmann efter kriget till att få liv i ranavävandet, och genom sina publikationer göra ranan vävd i varptyngd vävram känd. Hon beskrev även de ryska skoltsamernas vävteknik. Husfliden i Manndalen har än idag en stor verksamhet uppbyggd kring ranavävning i vävram.

Folklivsforskaren Martha Hoffmann har i sitt arbete undersökt och dokumenterat ranavävning. Här har hon i en serie bilder fotograferat Anne Hansen i Manndalen, Norge som väver en rana i stående vävram år 1955. Klicka på bilden för att se fler bilder från tillfället på webbplatsen digitaltmuseum.no. Foto: Marta Hoffman/Norsk Folkemuseum (CC BY- SA).

I Finland utforskade textilkonstnären Elsa Montell ranan från mitten av 1900-talet fram till 2010-talet. Hon inrättade ett eget väveri Lappin Raanu tillsammans med utställningslokal och försäljning i norra Finland. Montell tog den traditionella utformningen av ranan vidare med nya konstnärliga grepp. Den ursprungliga ranan med ordnad och strukturerad utformning, blev föreställande och gavs namn. Många nordfinska och nordsvenska vävare följde på 1980- och 1990-talen efter med ranor i den stil som idag anses som typisk för den tornedalska ranan.

Under 1970- och 1980-talen fick ranorna i norra Sverige en ny storhetstid, tack vare statliga IKS-pengar (Intensifierad kommunal sysselsättning), som satsades i glesbygden i norr. I de nordligaste byarna av Norrbotten och Lappland kom ranavävningen i fokus. Hemslöjden, kommuner och landsting beställde ranor, och vävstugor användes flitigt för att väva ranor.

På 1980-talet hämtade många kvinnor i Tornedalen inspiration från häftet Raanukuvasto som innehöll foton och vävnoter till olika ranor. Häften och garn inhandlades ofta i Finland. Här ett exempel från häftet Raanukuvasto nummer 16. Foto: Monika Luiksaar Lund.

Främjande och vidareförande

Kunskap om ranans historia bidrar till att hålla intresset för ranan vid liv och utgör en stabil länk i tornedalingars, kväners och samers historia över Nordkalotten. Idag finns inte så många utövare som förr, men traditionen är väl känd hos boende i Tornedalen och över hela Nordkalotten och många väver fortfarande, främst på vävstol. Att väva i stående vävram förekommer framför allt i Nordnorge.

Ranan är dock inte enbart dekorativ utsmyckning för väggen utan kan användas i alla slags sammanhang och väder, eftersom den är vattenavvisande och stryktålig. Vem som helst kan också väva, även om det traditionellt varit kvinnor som vävt och därmed haft hantverkskunskapen. Att njuta av ranan på väggen kan också vem som helst göra och för många är länken till det förflutna viktig, till släkten och familjens historia, och speciellt betydelsefullt är att minnas den som vävt ranan.

Hemslöjden i Norrbotten sprider kunskap om ranor och föreningen Norden i Pajala genomför ett projekt om ranor som är planerat att mynna ut i en bok med arbetstiteln ”Resa i ranarike. En kulturhistorisk odyssé.” Det anordnas kontinuerligt vävkurser som i regel är fullbokade och flera konstnärer använder sig av ranor och deras historia i sin konstnärliga utövning.

Ett exempel är textilkonstnären Marianne Funck, som är verksam i Stockholm, men har sina rötter i svenska Tornedalen. Hon konstruerar plagg av ranor.

Ett annat exempel är den finska multimediekonstnären Elina Juopperi, som sedan tjugo år tillbaka samlar på ranor och uppmanar folk att skänka sina ranor till henne. Hon klipper inte sönder ranorna, och visar inte upp dem en och en, utan bygger en kub av dem i lager på lager, tills den mäter 180 centimeter på alla sidor. En sådan kub visades på länskonsthallen Havremagasinet i Boden, sommaren 2023. I utställningskatalogen beskrivs verket som ”en hommage till vardagens hantverk och arbete buret av hundratals anonyma kvinnor //. Det är också en metafor för historien där de på varandra staplade ranorna liknas vid jordlagrens materialisering av tid.”

Utställning med ranor på Kulturmagasinet i Korpilombolo. Foto: Monika Luiksaar Lund.

Kunskapsbank om textila material och tekniker

På isof.se hittar du kunskapsbanken Textil i arkiven som handlar om textila material och tekniker i äldre tid. Här kan du fördjupa dig i material som lin, hampa, ull och nässlor och läsa mer om spånad, stickning, vävning, växtfärgning och andra tekniker. Du hittar också ett särskilt avsnitt om återbruk och återvinning av textiler.