- Startsida
- Förteckningen
- Klinkteknik – båtbyggnad
Klinkteknik – båtbyggnad
Att bygga båtar i klinkteknik är en gammal tradition inom nordisk skeppsbyggnad. I delar av Sveriges kustland håller man ännu fast vid den gamla tekniken, framförallt när det gäller byggnation av mindre båtar som ekor, snipor och jullar.
Geografiskt läge: Hela landet
Med konstruktion i klink menas att borden i skrovet överlappar varandra och att de fogats samman längs den överlappande kanten (lanningen). Båtens bas utgörs av kölen eller bottenstocken samt för- respektive akterstäv i vilken borden sedan fästs (naglas) samman.
Spanten anpassas efter båtens form och sätts samman med borden antingen med träpluggar (dymlingar) eller med spik av järn (senare även koppar). För att motverka läckage tätas båten med lingarn och tjära (tidigare främst med växtfibrer, mossa och även djurhår som blandats med tjära).
Metoden att passa in spanten först efter det att bordläggningen är färdig skiljer sig från att bygga i kravell, där man lägger borden kant i kant och därefter fäster dem i spanten.
I äldre tid byggde man för det mesta båtar utan att använda ritningar. Man hade i stället hjälp av en lodbräda eller en måttkäpp för att båtens båda sidor skulle bli lika. Metoden att bygga båtar med bordläggning i klink anses vara av skandinavisk härkomst.
Klinkbåtstraditioner med på Unescos internationella lista
År 2021 togs nordiska klinkbåtstraditioner upp på Unescos representativa lista över mänsklighetens immateriella kulturarv (The Representative List of the Intangible Cultural Heritage of Humanity). Nomineringen gjordes gemensamt av Danmark, Finland, Island, Norge och Sverige.
I samband med att klinkbåtstraditioner nominerades togs det fram en film om hantverkstraditionerna. Informationen är på engelska.